Huishoudelijk reglement

Dit huishoudelijk reglement (hierna ‘HR’ of het ‘Reglement’) bepaalt de voorwaarden voor toegang tot en deelname aan het kansspelaanbod van Circus Casino (hierna ‘Speelhal’ of de ‘Vestiging’), een onderneming die in het bezit is van de vergunning B, uitgereikt door de Kansspelcommissie.

Het bevat belangrijke juridische informatie over de toegang tot en deelname aan het kansspelaanbod in speelhallen. We nodigen je uit het grondig door te lezen.

 

  1. Definities

  • Speelhallen: de Vestigingen die de fysieke Circus Casino-speelhallen uitbaten, uitgevoerd door de volgende bedrijven: CIRCUS BELGUM NV en de filialen ervan, Games Services NV, SLOTS BVBA, WINVEST BVBA, OLYMPIAN WALLONIE NV, Mr JOKER BVBA, PRE CARATS SPORTS NV, ROYAL NAMUR NV, EURO 78 BVBA, PARCTION NV en alle ondernemingen die in de toekomst door een van de bovengenoemde ondernemingen kunnen worden overgenomen of opgericht en waarvan de maatschappelijke zetel en de plaats van vestiging op de website van de Kansspelcommissie kunnen worden geraadpleegd (https://data.gamingcommission.be/licenses/B/latest/table.html?lang=nl).
  • Vestiging: bedrijven die Speelhallen uitbaten:
  • Kansspelcommissie of ‘KSC’: verwijst naar de instantie die belast is met advies, besluitvorming en controle op het gebied van kansspellen en die de uitbatingsvergunning voor de vestiging heeft verleend en waarvan de maatschappelijke zetel gevestigd is te Cantersteen 47, 1000 Brussel (kansspelcomissie.be).
  • Wet: verwijst naar de wet op de kansspellen van 7 mei 1999, de uitvoeringsbesluiten daarvan en alle richtlijnen of aanbevelingen van het Hof van Justitie.
  • Privacybeleid: verwijst naar de regels die van toepassing zijn op de verwerking door de Speelhallen van de persoonsgegevens van de klanten; het is beschikbaar bij de receptie van de vestiging en via deze link: https://www.circus-casino-places.be/nl/privacybeleid/.
  • De Regelgeving of het HR: het huidige Huishoudelijk reglement.

 

  1. Toepassingsgebied – uitvoerbaarheid

  • Het huishoudelijk reglement bepaalt de voorwaarden voor toegang tot de vestiging en de voorwaarden voor deelname aan het kansspelaanbod binnen de vestiging. Het is verkrijgbaar bij de receptie van elke Speelhal en op de website van de Vestiging, die hier kan worden geopend.

De regels met betrekking tot de verwerking door de speelhallen van de persoonsgegevens van haar klanten worden uiteengezet in het Privacybeleid, dat integraal deel uitmaakt van het huishoudelijk reglement. Het is verkrijgbaar bij de receptie van de vestiging en hier.

De toegang tot en de deelname aan de online kansspellen die door de Speelhal worden uitgebaat via de vergunningen B+3723, B+3948, B+3976, B+4031, B+4034, B+4279, B+4291, B+13460, B+15953, B+40550, B+40569 op de online website voor kansspellen https://www.circus-casino.be worden niet geregeld door dit HR; de regels die daarop betrekking hebben zijn online beschikbaar op de voornoemde site.

  • De toegang tot de vestiging en de deelname aan het kansspelaanbod is voorbehouden aan klanten die zich vooraf aan de balie van de vestiging hebben geregistreerd met behulp van de daartoe bestemde registratiemodule.

Bij het betreden van de inrichting en bij de registratie aan de balie moet de klant het HR en het privacybeleid van de speelhal lezen en aanvaarden. Hij verbindt zich ertoe deze zonder voorbehoud te respecteren.

 

  1. Toegang tot de vestiging

  • Leeftijd. De toegang tot de vestiging is verboden voor personen jonger dan 21 jaar.
  • Spelverboden en gereglementeerde beroepen. Magistraten, notarissen, gerechtsdeurwaarders en leden van de politie mogen de vestiging niet betreden buiten de uitoefening van hun functie.

Hetzelfde geldt voor iedere klant die op verzoek of bij beslissing van het Kansspelcommissie een verbod tot gokken opgelegd heeft gekregen.

  • De Speelhal is verplicht om alle klanten bij inschrijving te vragen om een geldig identiteitsbewijs met daarop de naam, voornaam, geboortedatum en een recente foto van de klant. Het document moet geldig zijn en uitgegeven door een bevoegde autoriteit. De klant garandeert dat de informatie in de geleverde documenten authentiek, oprecht en up-to-date is.
  • Het dragen van vuurwapens en zogenaamde ‘witte’ wapens is streng verboden, zelfs met een vergunning. Evenzo is de toegang verboden voor personen die bedwelmd of onder invloed zijn van illegale stoffen, zoals drugs. Het is verboden om ontplofbare of ontvlambare voorwerpen mee te nemen in de Speelhal of, meer in het algemeen, voorwerpen die bij wet verboden zijn of die de veiligheid van de gebruikers van de Speelhal in gevaar kunnen brengen. Deze laatste behoudt zich uitdrukkelijk het recht voor om de toegang te weigeren aan elke persoon die deze bepaling overtreedt.
  •   Gepaste kleding is vereist. Met respect voor anderen en om de naleving van de wet en het HR te controleren en de veiligheid van de vestiging en haar klanten te waarborgen, behoudt de vestiging zich het recht voor om de toegang te weigeren aan klanten, zelfs diegenen die reeds geregistreerd zijn, die shorts boven de knie, trainingspakken, T-shirts zonder mouwen of enig ander voorwerp dat het gezicht geheel of gedeeltelijk verbergt, maskers, capuchons, hoeden, petten, zonnebrillen, enz. dragen.

Om dezelfde redenen behoudt de vestiging zich het recht voor het gebruik van een garderobe voor jassen, dikke jassen, aktetassen, pakjes, koffers, rugzakken en motorhelmen verplicht te stellen, tegen betaling.

  • Drankjes en etenswaren. De speelhal verbiedt de toegang tot de vestiging indien de persoon in het bezit is van drank of etenswaren.
  • De speelhal is verplicht om bij de inschrijving en bij elk bezoek van klanten te controleren of de toegangsvoorwaarden zoals bepaald door de wet, de geldende regelgeving voor de kansspelsector en het HR worden nageleefd. In geval van fraude of niet-naleving door de klant van de voorwaarden voor toegang tot de inrichting zoals bepaald door de wet, de geldende reglementering voor de kansspelsector of het HR, behoudt de Kansspelruimte zich het recht voor om i) de klant de toegang tot de inrichting te weigeren; en ii) de feiten onder de aandacht van de KSC te brengen en iii) indien nodig, een klacht in te dienen bij de gerechtelijke autoriteiten. Bij elk vermoeden van valsheid in geschrifte of van gebruik van vervalste documenten zal een klacht bij de gerechtelijke autoriteiten worden ingediend en aan de KSC worden gemeld.

 

  1. De deelname aan het aanbod kansspellen

  • Het spelaanbod in de speelhallen.
  1. Metrologie en werking van de machines. Alle machines in de vestiging zijn gecertificeerd door de afdeling metrologie van de KSC en voldoen aan de wet. De werking ervan is goedgekeurd en wordt gecontroleerd door de KSC.
  2. Verantwoord spel. De speelhal hanteert de strengste richtlijnen voor verantwoord spelen en het voorkomen van gokverslaving. De speelhal nodigt de speler uit om met mate te spelen. De speler wordt ervan in kennis gesteld dat de toename van de duur of de frequentie van het spelen bij sommige mensen tot een toestand van afhankelijkheid of psychische kwetsbaarheid kan leiden. De speler moet zich ervan bewust zijn dat verslaving bestaat uit ongepast, aanhoudend en herhaald spelen. Het plezier van het gokken wordt omgezet in een dwingende behoefte om te spelen en dit ten nadele van de vreselijke gevolgen voor de spelen en degenen die hem omringen. Zowel de Speelhal als de speler verplichten zich tot voortdurende waakzaamheid op dit gebied. In het geval van een vermoeden van verslaving bij zichzelf of een andere klant, verplicht de speler zich om het personeel van CIRCUS CASINO om hulp te vragen.
    • Gebruiksvoorwaarden van de spellen. Om te voldoen aan de wetgeving inzake verlies per uur per spelconsole, mag er slechts op maximaal één console tegelijk worden gespeeld.

De Speelhal verbiedt het toekennen aan klanten van elke vorm van bonus, geschenk en beloning die niet strikt genomen deel uitmaken van de normale herverdeling van het spel en/of afhankelijk zijn van een andere actie van de klant dan zijn deelname aan het spel.

De Speelhal wijst alle verantwoordelijkheid af in geval van onderbreking van de diensten door externe oorzaken (technische panne, brand, menselijk handelen of andere) alsook in geval van niet-naleving van het HR door de Klant. In het geval van onderbreking van diensten door externe oorzaken, wordt overeengekomen dat de klant het recht verliest om een bedrag terug te krijgen dat groter is dan zijn inzet in het onderbroken spel.

Zonder afbreuk te doen aan artikel 6 en 7 van dit HR, in het geval van een winst behaald i) in strijd met de Regels, of ii) als gevolg van misbruik of opportunistisch gedrag van de speler, mogelijke samenzwering met een personeelslid van de Kansspelzaal of iii) als gevolg van een defect, storing of anomalie van een roulettemachine of een uitrusting van de Kansspelzaal of een software die hiermee samenwerkt) of een toevallige gebeurtenis, de Speelhal behoudt zich het recht voor om van de speler de teruggave van alle gegenereerde en/of geleverde winsten te eisen, onverminderd andere procedures, in het bijzonder strafrechtelijke of burgerlijke procedures, en de schadevergoeding die de Vestiging zich voorbehoudt te eisen in geval van vermoedelijk frauduleus gedrag van de klant.

Onverminderd secties 6 en 7 van het HR, zal in het geval van een claim van een klant met betrekking tot een winst die is gegenereerd als gevolg van een defect, storing of afwijking van een machine, een roulettemachine of andere apparatuur van de Speelhal of een toevallige gebeurtenis, alleen de terugbetaling van de inzetten worden toegekend, en dit i) met uitsluiting van elke vergoeding voor verlies van kans, en ii) op voorwaarde dat het personeel van de Speelhal het defect, de storing of de afwijking van de apparatuur in kwestie bevestigt. Indien het technische personeel niet kan bevestigen dat de apparatuur defect is, zal er geen terugbetaling worden gedaan.

  • Verplichtingen van de klanten.
  1. Klanten zijn verplicht om:
  2. i) zich te onthouden van iedere handeling welke in strijd is met de openbare orde en de goede zeden en voorts een correcte en fatsoenlijke houding aan te nemen ten opzichte van andere klanten en personeelsleden van de instelling; Het is dus in het bijzonder verboden om onwettige middelen te gebruiken, om zich fysiek of verbaal agressief, onbeleefd of provocerend te gedragen tegenover andere klanten of personeelsleden, om in de vestiging te slapen, om zijn voeten op de machines of enig ander meubilair van de vestiging te plaatsen, of enig ander gedrag te vertonen dat de machines of enig ander meubilair van de vestiging kan beschadigen.
  3. Het comfort van andere klanten te respecteren en dicht genoeg achter of naast spelende klanten te blijven om hen niet te storen.
  4. Uitsluitend te roken in de daartoe bestemde ruimten van de vestiging, die speciale rookruimten voor de klanten beschikbaar stelt.
  • Alle binnen de vestiging geldende hygiënemaatregelen in acht te nemen.
  1. Om elk defect of vermoedelijk defect, storing of anomalie waargenomen bij het gebruik van de slotmachines of andere apparatuur in de Speelhal te melden. De klant erkent dat hij in ieder geval geen aanspraak kan maken op de winst die verband houdt met dit mogelijke gebrek en ziet af van elke vordering hierrond. Niet-naleving van deze meldingsplicht kan leiden tot sancties in overeenstemming met sectie 7 van het HR.
  2. Klanten zijn verboden om:
  3. aan andere klanten enige vorm van lening of krediet te verstrekken, met hen een transactie van welke aard dan ook aan te gaan tegen een vergoeding, met het oog op deelname aan een spel, het betalen van een inzet of verlies, of voor krediet of vooruitbetaling;
  4. de ‘creditcard’-functie van een betaalmethode te gebruiken;
  • aan een klant of een personeelslid van de vestiging te vragen om een gift of een lening van welke aard ook, ongeacht de financiële of andere tegenprestatie.
  1. te beginnen of deel te nemen aan een spel in vereniging;
  2. pogingen om het resultaat van een spel of het verzamelde bedrag te wijzigen, al dan niet automatisch, voor welk doel dan ook, inclusief in het geval van een storing in het systeem of het apparaat. Het personeel van Circus Casino is uitdrukkelijk gemachtigd om een spel dat aan de gang is te onderbreken in geval van verdenking;
  3. Om een machine te reserveren voor eigen rekening of voor rekening van een andere klant. De speelhal tolereert echter dat de klant de speelautomaat tijdelijk verlaat om geld op te nemen of zijn voertuig te verplaatsen, toegang te krijgen tot de rookruimte, enz. op voorwaarde dat de door de vestiging voorziene reserveringsprocedure wordt gerespecteerd.

 

  1. Veiligheid en bewaking

    • De vestiging is uitgerust met een videobewakingssysteem om de veiligheid van klanten en personeel, alsmede de goede werking van de speelautomaten te waarborgen. De wijze en het doel van de verwerking van beelden wordt geregeld in het Privacybeleid. Deze camera’s worden ook door middel van een pictogram aangekondigd en bij de politie aangegeven.
    • Gebruik van elektronische apparaten. Het is niet toegestaan om op welke wijze dan ook opnamen te maken, waaronder begrepen foto’s of video- of geluidsopnamen binnen de vestiging, behoudens met voorafgaande toestemming van de speelhal en met inachtneming van de rechten van derden, waaronder begrepen die van het personeel van de vestiging.
    • Gebruik van wifi. De vestiging stelt een gratis wifi-verbinding ter beschikking; de speelhal behoudt zich het discretionaire recht voor om de voorwaarden voor toegang en gebruik te bepalen. Voorts, onverminderd artikel 4.3 van het HR verbindt de klant zich ertoe af te zien van elk gebruik dat i) de veiligheid van de vestiging, met inbegrip van haar IT-infrastructuur, in gevaar kan brengen; ii) geen bestanden te downloaden of te surfen op pagina’s waarvan de veiligheid niet gewaarborgd is en/of waarvan het volume de goede werking van de verbinding kan verstoren; iii) de wet te eerbiedigen door zich te onthouden van toegang tot en het online plaatsen of vertonen van inhoud en informatie, al dan niet afkomstig van een onlinepublicatie op het internetnetwerk, die in strijd met de openbare orde of de goede zeden wordt geacht of die de Vestiging kan schaden, zoals informatie, berichten, teksten, beelden of video’s die gewelddadig zijn, aanzetten tot geweld of haat, de menselijke persoon vernederen, pornografisch of pedofiel zijn en/of een provocerend karakter hebben, en de integriteit of gevoeligheid van een persoon ondermijnen.
  2. Verantwoordelijkheden

    • Verantwoordelijkheid van de klant. De klant blijft als enige verantwoordelijk voor zijn deelname aan de kansspellen aangeboden door de Speelhal en voor hun eigendommen en persoonlijke bezittingen tijdens hun bezoek aan de Vestiging. De Speelhal aanvaardt dan ook geen aansprakelijkheid op dit vlak, ook in geval van diefstal, verlies of beschadiging van eigendommen of persoonlijke bezittingen van klanten, met inbegrip van die welke door klanten in de garderobe worden achtergelaten.

De klant blijft als enige verantwoordelijk voor het gebruik van de infrastructuren van de Speelhal en is onderworpen aan de sancties die worden beschreven in artikel 7, naast de rechtsmiddelen die beschikbaar zijn in geval van niet-naleving van de Wet of het HR. De Speelhal kan in geen geval aansprakelijk worden gesteld, al dan niet samen met de klant, voor de gevolgen van het gebruik van de uitrusting van de Speelhal door de klant.

Onverminderd de sancties bepaald in artikel 7 van het HR, kan geen enkele winst, zelfs niet als deze werd uitgekeerd, worden beschouwd als definitief verworven door de klant in geval van niet-naleving van de Wet of het HR door de klant, of in geval van frauduleus of onrechtmatig gebruik van de infrastructuren door de klant of een derde, ten voordele van de klant of ten voordele van een derde (in het bijzonder in geval van bedrog of manipulatie van spellen, misbruik of opzettelijke schade toegebracht aan de uitrusting of de infrastructuur van de Speelhal).

De klant vrijwaart de speelhal en derden voor alle directe of indirecte schade van welke aard ook die de speelhal of derden zouden kunnen lijden ten gevolge van de niet-naleving van de wet, het HR, de geldende reglementering of, meer algemeen, elke fout die de klant zou begaan tijdens zijn bezoek aan de vestiging. Dit geldt met name in geval van opzettelijke beschadiging van de uitrusting of de infrastructuur van de gebouwen, waarvan de reparaties, onverminderd artikel 7, ten laste van de klant komen.

De toegang tot en het gebruik van de door de speelhal ter beschikking gestelde wifi geschiedt op eigen risico van de klant en de klant verklaart zich ervan bewust te zijn dat hij onderworpen kan zijn aan andere gebruiksvoorwaarden of andere bepalingen met betrekking tot kansspellen of de bescherming van de persoonlijke levenssfeer en, in het algemeen, aan andere regels dan die welke van toepassing zijn op de deelname aan de kansspellen van de speelhal De klant aanvaardt eveneens dat het downloaden van bestanden en meer in het algemeen van inhoud, evenals het gebruik en het delen ervan met derden, op zijn eigen verantwoordelijkheid gebeurt; hij blijft dus als enige verantwoordelijk voor de schade die aan zijn smartphone wordt toegebracht en voor het eventuele verlies van gegevens die het gevolg kunnen zijn van het downloaden, delen of gebruiken van deze bestanden.

  • Verantwoordelijkheid van de Vestiging. Behoudens in geval van grove nalatigheid of opzettelijk wangedrag, is de Vestiging niet aansprakelijk voor directe of indirecte schade, met inbegrip van in het bijzonder verlies van extra’s, kans, winst, imago of verwachte besparingen die de klant lijdt als gevolg van zijn of haar deelname aan de kansspellen die door de Speelhal worden aangeboden, te wijten aan i) de onbereikbaarheid of het defect van een speltafel of een slotmachine, om welke reden dan ook, ii) het zich voordoen van een geval van overmacht iii) een defect dat niet aan de Vestiging is toe te schrijven en dat de slotmachine ongeschikt maakt voor het gebruik waarvoor hij is bestemd, zoals een virus of een kwaadwillige handeling van een derde; iv) de acties van derden, of v) de acties van de klant, in het bijzonder als deze acties het gevolg zijn van het niet naleven van de Wet of het HR door de klant zelf.

In ieder geval, indien de aansprakelijkheid van de inrichting zou worden erkend, ongeacht de reden of de grondslag, voor enige schade of ongemak, van welke aard dan ook, direct of indirect, voorzienbaar of niet voorzienbaar, met inbegrip van in het bijzonder schade als gevolg van een spelverslaving (medische zorg, verlies van werk, hospitalisatiekosten, etc.), zal het maximale bedrag van de schadevergoeding waarvoor de speelhal aansprakelijk zou kunnen worden gesteld, alle oorzaken en schades tezamen, beperkt zijn tot het laagste van de volgende twee bedragen: de inzet van de klant of een forfaitair bedrag van € 250. ), zal het maximale bedrag van de schadevergoeding waarvoor de Kansspelkamer verantwoordelijk zou kunnen worden gehouden, alle oorzaken en alle schade samen, beperkt zijn tot het laagste van de twee volgende bedragen: de inzet van de klant of een forfaitair bedrag van € 250.

 


  1. Sancties

Onverminderd artikel 6 van het HR behoudt de speelhal zich het recht voor om, in geval van niet-naleving van de wet of het HR door de klant, hem permanent of tijdelijk uit te sluiten. Uitgesloten klanten kunnen zich alleen opnieuw inschrijven na voorafgaande toestemming van de directie van de speelhal.

Voorts behoudt de speelhal zich het recht voor om de KSC en de gerechtelijke autoriteiten in kennis te stellen van elk strafbaar feit of vermoeden van een strafbaar feit waarvan zij kennis heeft en dat is gepleegd tijdens het bezoek van de klant aan de Inrichting.

 

  1. Diversen

    • Toepasbaar recht – geschillen. Dit HR is onderworpen aan de Belgische wetgeving. Elk geschil met betrekking tot de totstandkoming, de interpretatie en de uitvoering van het HR is uitsluitend onderworpen aan de bevoegdheid van de Handelsrechtbank van Luik, afdeling Luik.
    • Partiële nietigheid. Indien een van de clausules van het HR nietig wordt verklaard ingevolge een wet of een definitieve uitspraak van een bevoegde rechter, wordt zij geacht niet te zijn geschreven; de overige clausules behouden niettemin al hun gevolgen en werkingssfeer.
    • Niet-ontheffing. Het feit dat de speelhal geen de strikte toepassing van een clausule van het HR van de klant eist of geen gebruik maakt van een recht dat in het HR voorkomt, kan nooit worden geïnterpreteerd als een verzaking door de speelhal om er gebruik van te maken, noch als een verklaring van afstand van haar rechten, en de speelhal kan te allen tijde van de klant de strikte en volledige toepassing van het HR eisen.
    • Elektronische communicatie – Bewijskracht. De klant verklaart en stemt ermee in dat dit HR gebaseerd is op de instemming van de klant met de inhoud ervan, zoals beschreven in het instemmingsproces gedefinieerd in artikel 2 van het HR, en geacht wordt te zijn aangegaan in overeenstemming met de vereisten van Art. XII. 15 e.v. van het Belgisch Wetboek van Economisch Recht, Art. 3.10 en art. 3.12 van de EU-verordening nr. 910/2014 van het Europees Parlement en de Raad van de EU van 23 juli 2014 en art. 8.1 en Art. 8.12 van artikel 8 van het Belgisch Burgerlijk Wetboek. Bovendien gaan de speelhallen en de klant akkoord met de uitvoerbaarheid en bewijskracht van elke elektronische post die tussen hen wordt uitgewisseld via berichtensoftware, voor zover deze post bestaat uit een reeks begrijpelijke en toegankelijke tekens, zoals vereist door de voornoemde wettelijke bepalingen. De Partijen doen afstand van het recht om te discussiëren over de bewijskracht van een e-mail waarin geen geavanceerde elektronische handtekening in de zin van art. 26 van de Europese Verordening nr. 910/2014 van het Europees Parlement en de Raad van de EU van 23 juli 2014 is geïmplementeerd.
    • Updates. The speelhal behoudt zich het recht voor om het HR te allen tijde te wijzigen. Elke wijziging zal echter pas van kracht worden vanaf het eerstvolgende bezoek van de klant, aan wie de speelhal zijn akkoord zal vragen over het nieuwe HR. Alle updates zullen onder de aandacht van de klant worden gebracht via de module voor het beheer van de toegang tot de speelhal die bij de receptie beschikbaar is.
  2. Contact

Als je vragen hebt, aarzel dan niet om contact op te nemen met de medewerkers van je Speelhal. Zij zullen hun uiterste best doen om ze zo snel mogelijk te beantwoorden.